Sunt masinile electrice cu adevarat ecologice?

24. Oct.

Tipurile de masini electrice sunt concepute pentru a fi o alternativa ecologica a masinilor care functioneaza pe baza de combustibil. Acest lucru i-a determinat pe liderii globali si producatorii de automobile sa integreze vehiculele electrice in strategiile  lor de reducere a emisiilor de carbon.

Cu toate acestea, nicio industrie nu functioneaza fara o amprenta asupra mediului. Astfel, impactul unei masini electrice este mult mai scazut in comparatie cu autovehiculele traditionale pe gaz, dar acest lucru nu inseamna ca nu exista efecte negative asupra mediului inconjurator.

Afla de aici cat de mult polueaza diversele tipuri de masini electrice.

Polueaza variantele de masini electrice?

Chiar daca conducerea unui vehicul complet electric nu afecteaza calitatea aerului, nu trebuie uitat modul in care este generata electricitatea folosita de acesta.

In medie, 60% din energia electrica produsa in lume provine din carbune si gaz, adica din combustibili fosili. Acest lucru inseamna ca o masina electrica este raspunzatoare pentru o anumita cantitate de CO2 pe kilometru, precum un vehicul pe benzina sau motorina.

Insa, daca ar fi utilizata electricitatea de tip solara sau eoliana, atunci masinile electrice ar fi cu adevarat ecologice. Prin urmare, este necesar ca toate sursele de energie electrica de pe planeta sa devina verzi, pentru ca masinile electrice sa fie prietenoase cu mediul. 

Majoritatea bateriilor auto sunt fabricate in China, Coreea de Sud si Japonia, unde utilizarea carbonului in productia de energie electrica este relativ mare. In China, 35-50% din emisiile totale provin din consumul de energie electrica pentru productia de baterii. Daca ar fi folosita energie verde, China ar inregistra o scadere masiva a emisiilor provocate in faza de productie a surselor de alimentare a autovehiculelor ecologice.

Cresterea exploziva a masinilor electrice din ultimii ani contureaza un nivel fara precedent al cererii de baterii. In prezent, Australia, China, Canada si Brazilia produc cea mai mare parte din necesarul de litiu, grafit si nichel din lume. Acestea sunt materii prime esentiale in productia de baterii. Pentru a satisface aceasta cerere, pentru a evita deficitul de componente si pentru a consolida lanturile de aprovizionare, apar tehnologii noi de productie a litiului. 

Producerea bateriilor litiu-ion necesita un consum mare de energie: de la minerit la procesare, productie si transport, calatoria de la materia prima la produsul finit este lunga si anevoioasa. Din acest motiv, vehiculele electrice sunt raspunzatoare pentru o mare parte din energia electrica consumata in timpul productiei, comparativ cu masinile clasice in exploatare.

Cu toate acestea imaginea se schimba daca este luat in considerare ciclul total de viata. Dupa finalizarea etapei de fabricare, modelele de masini electrice produc emisii mult scazute, deoarece nu au nevoie de motorina sau de benzina pentru alimentarea motorului. Potrivit unei estimari Wall Street Journal, care a comparat un Tesla Model 3 cu un Toyota RAV4, a fost constatat faptul ca Tesla emite cu 77% mai putin CO2 dupa 160.000 km.

Tehnicile imbunatatite de producere a energiei si tehnologia mai avansata a bateriilor vor putea duce la o dependenta mai scazuta fata de materiile prime enumerate mai sus. Acest lucru inseamna ca masinile electrice vor deveni mai ecologice, pe masura ce mijloacele de producere si alimentare vor incepe sa aiba un impact mai mic asupra mediului.

Reciclarea si reutilizarea bateriilor modelelor de masini electrice 

Toate bateriile au o durata de viata limitata: fiecare ciclu de incarcare si descarcare introduce mici modificari chimice care se acumuleaza in timp, pentru a reduce energia totala pe care o poate stoca o baterie. Bateriile electrice auto nu fac exceptie si se uzeaza dupa un anumit numar de incarcari. Conform estimarilor actuale, majoritatea bateriilor pentru vehicule electrice dureaza undeva intre 10 si 20 de ani.

Vehiculele electrice moderne sunt proiectate cu baterii capabile sa fie reincarcate de mii de ori. Majoritatea producatorilor ofera garantii la pachetele de baterii pentru cel putin 100.000 km, ceea ce acopera o mare parte din durata de viata a masinii. Chiar si dupa iesirea din garantie, s-a raportat ca bateriile pastreaza un randament bun.

Dar ce se intampla cu bateriile tipurilor de masini electrice, in momentul in care nu mai functioneaza?

Vehiculele electrice folosesc baterii litiu-ion precum sunt cele folosite in cazul telefoanelor mobile, a tabletelor, laptopurilor si a uneltei electrice.  La fel ca si bateriile din aceste dispozitive mai mici, bateriile pentru vehicule electrice contin metale grele ce eliminate in mod corespunzator. 

Reflectand asupra programelor de reciclare pentru electronice mici care sunt prezente in multe magazine mari, trebuie precizat ca exista un efort urias de a face provocarii de reutilizare si reciclare. Unii producatori de automobile, cum ar fi Nissan si Volkswagen, reutilizeaza deja aceste baterii electrice in propriile fabrici.

Ceea ce este foarte interesant de retinut este faptul ca un studiu din 2020 al Institutului de Tehnologie din Massachusetts arata ca bateriile pentru masini electrice ar putea fi refolosite in  instalatiile solare fotovoltaice. Deoarece acest rol ar fi mai putin solicitant decat alimentarea unui vehicul, cercetatorii estimeaza ca bateriile ar putea functiona mai mult de un deceniu in acest fel.

Asadar, unii producatori de automobile isi recicleaza deja bateriile vehiculelor electrice, insa aceste eforturi trebuie extinse, pentru a acoperi intreaga piata de masini ecologice ce se dezvolta din ce in ce mai mult.

Masini electrice - Concluzii

Trecerea de la o masina cu motor cu combustie interna la una electrica elimina foarte multe dintre emisiile directe in timpul exploatarii. Acesta este un beneficiu masiv pentru calitatea aerului, in special in orasele metropolitane.

Potrivit Organizatiei Mondiale a Sanatatii, poluarea aerului  provoaca 4,2 milioane de decese premature in fiecare an. Daca nu se tine cont de metodele de reducere a poluarii masive, acest numar ar putea creste rapid.

Vehiculele electrice emit mai putin CO2 in timpul utilizarii, insa este adevarat ca procesul de productie al unei astfel de masini prezinta cu 15% mai multe emisii decat productia unui model pe benzina. Vestea buna este ca exista deja un impuls pentru utilizarea materialelor reciclate.

In concluzie, este necesar ca toti producatorii de masini din lume sa inoveze continuu pentru ca masinile fabricate sa fie 100% verzi. Doar in felul acesta, conducerea unui autovehicul electric este 100% ecologica. Tu, ca si posesor de autoturism electric, poti sa-ti alegi cu grija un furnizor energie electrica, astfel incat acesta sa fie unul care iti asigura o mare parte din energie din surse regenerabile.