Masini electrice: zero emisii sau o noua sursa de poluare?

15. Sep.

 

Tot mai multe surse spun ca masinile electrice sunt complet ecologice si prietenoase cu mediul inconjurator. 

In ultimii ani, acestea par a fi o solutie excelenta pentru combaterea schimbarilor climatice, avand (oficial) zero emisii nocive. 

Deci, trebuie adresata intrebarea daca se justifica sa folosesti un asemenea autovehicul, pentru a proteja planeta si pentru a folosi energie verde, reutilizabila. Au cu adevarat zero emisii aceste masini electrice? Continua sa citesti pentru a afla mai multe!

Problema incalzirii globale si a altor schimbari climatice

De la topirea ghetarilor si cresterea nivelului marii, pana la formarea unor fenomene meteo extreme, precum uragane, secete sau valuri de caldura, este dificil sa ignoram impactul acestor schimbari climatice. Este posibil sa urmeze si mai multe fenomene de acest fel, daca temperatura planetei va mai creste cu 2° Celsius. 

In incercarea de a minimiza asemenea consecinte, oamenii de stiinta analizeaza care ar putea fi principalele cauze ale incalzirii globale. S-a descoperit ca gazele cu efect de sera, precum dioxidul de carbon, metanul sau protoxidul de azot, precum si aerosolii, modifica atmosfera, prin a rarefia stratul de ozon. Rezultatul?

Planeta devine mai expusa la razele ultraviolete, produse de soare. Intrucat masinile sunt responsabile pentru 72% din emisiile de CO2 din industria transporturilor si a fabricarii acestora (urmate de avioane, in proportie de 10%), piata masinilor electrice este in plina dezvoltare. Acestea par a fi o solutie buna pentru combaterea schimbarilor climatice. Au insa, cu adevarat, zero emisii?

Cum functioneaza aceste masini electrice?

Masinile conventionale, cu motoare pe baza de combustie interna si masinile electrice difera prin procesul de transformare a energiei inmagazinate, in energie cinetica. Aceasta pune masina in miscare. In autoturismele pe baza de combustibil, energia este stocata intr-o forma chimica si este eliberata printr-o reactie chimica in interiorul motorului.

Pe de alta parte, in ciuda faptului ca au si energie stocata chimic, masinile electrice o elibereaza electrochimic, fara niciun fel de ardere, datorita bateriilor pe baza de litiu. Ce inseamna acest lucru?

Pe scurt, nu este ars un combustibil și, prin urmare, nu se produce poluarea aerului prin CO2, in timpul conducerii. De asemenea, masinile electrice sunt adesea mai eficiente decat masinile ce utilizeaza combustibili fosili, din punct de vedere al consumului de energie si a costurilor de incarcare. Este insa aceasta o victorie clara pentru autoturismele electrice, in fata celor ce folosesc benzina sau motorina? Raspunsul este mai complex decat te-ai astepta.

O sursa de energie inselatoare

Daca energia pentru alimentarea acestor masini electrice nu provine de la panouri solare, turbine eoliene sau chiar de la surse de energie nucleara/hidroelectrica, emisiile lor de CO2 vor fi mult mai mari. De exemplu, daca energia electrica folosita pentru incarcarea masinilor provine din arderea combustibililor fosili, nu conteaza daca masinile electrice nu polueaza in timp ce sunt conduse, deoarece acele emisii au fost deja eliberate in atmosfera printr-o centrala electrica. Acea centrala este responsabila pentru furnizarea energiei catre statiile de incarcare speciale.

Bineinteles, factorul emisiilor eliberate depinde de tara in care te afli si modalitatile prin care aceasta produce si furnizeaza energia. De exemplu, daca folosesti o masina electrica in SUA, unde combustibilii fosili au reprezentat 62,7% din productia de energie a tarii in 2017, probabil vei elibera mai mult CO2 in atmosfera decat daca o conduci in Islanda. De ce?

Ei bine, Islanda este una dintre tarile care funcționeaza aproape in intregime cu energie hidroelectrica, geotermala si solara. Sa presupunem un scenariu in care masinile sunt alimentate 100% cu energie regenerabila. Am putea spune atunci ca utilizarea masinilor electrice nu implica deloc eliberarea emisiilor in atmosfera?

Este cu adevarat ecologic procesul de fabricare a unei masini electrice?

Ciclul de realizare a unei masini incepe cu materiile prime care sunt extrase, rafinate, transportate si fabricate in mai multe componente, care vor fi asamblate pentru a produce autovehiculul in sine. Acest proces este aproape acelasi atat la masinile conventionale, cat si la cele electrice. 

Cu toate acestea, la sfarsitul procesului de fabricatie, masinile electrice sunt cele care genereaza mai multe emisii de carbon. Motivul din spate este ca masinile electrice stocheaza energie in baterii mari (cu cat sunt mai mari, cu atat autonomia lor este mai mare), acestea avand un impact mare asupra mediului. 

Bateriile sunt fabricate din materiale rare, extrase din pamant, precum litiu, nichel, cobalt sau grafit. Pot fi regasite doar sub suprafața Pamantului si, prin urmare, depind de activitatile miniere cu procese foarte nocive. De aceea, teoria conform careia masinile electrice sunt mai prietenoase cu mediul, este discutabila.

Problema materiilor prime extrase

Pentru a produce o tona de materiale rare provenite din pamant, se produc 75 de tone de deseuri acide (care nu sunt intotdeauna manevrate in mod corect) si o tona de reziduuri radioactive. In ciuda acestor probleme de poluare, cercetarile ne spun sa nu ne facem griji cu privire la disponibilitatea acestor materii prime. Cand vine vorba despre litiu, exista date furnizate de Deutsche Bank, care estimeaza suficiente rezerve la nivel mondial pentru următorii 185 de ani, chiar daca piata masinilor electrice se tripleaza. 

In ceea ce priveste cobaltul, grafitul si nichelul, ele par sa se gaseasca de asemenea in abundenta. Cererea pentru anii urmatori este de estimata sa nu afecteze rezervele pe care le ofera planeta. Desi se pare ca nu vom intampina o criza din acest punct de vedere, sa nu uitam de impactul negativ asupra mediului, din cauza extracției acestor materiale.

Energia folosita pentru a produce bateriile acestor masini electrice, este responsabila pentru aproape jumatate din impactul lor asupra mediului. Cea mai mare parte a acestei energii nu provine din surse cu emisii scazute de carbon. Cu toate acestea, se preconizeaza ca productia de la un furnizor energie electrica, precum Nova, se imbunatateste si ca mai multe surse regenerabile vor fi folosite in retea, ceea ce ar contribui la scaderea amprentei de carbon a fabricarii acestor baterii.

In cele din urma, ar trebui sa ramanem realisti. Impactul bateriilor pe baza de litiu este remediat in decurs de aproximativ 2 ani. De aceea, folosirea unei masini electrice continua sa fie o alternativa ecologica mai buna decat masinile pe baza de benzina/motorina, pana cand bateria lor ajunge la sfarsitul ciclului de viata. Acceseaza blogul Nova pentru a afla mai multe noutati din domeniul energiei!