Energie Electrica Furnizare - 10 mituri explicate de Nova

20. Nov.

Intrarea pe o piata liberalizata la 1 ianuarie 2021 poate insemna pentru multi consumatori de energie electrica o experienta total noua. Fiind clientii unuia dintre furnizorii de ultima instanta din piata reglementata, fara sa fie familiarizati cu ofertele de servicii alternative si cu statutul de client eligibil, acestia pot avea intrebari si temeri legate de o posibila schimbare.

Vom incerca sa raspundem, fara a avea pretentia ca intr-un mod exhaustiv, la cele mai intalnite 10 mituri sau intrebari legate de liberalizarea totala a pietei de energie electrica:

Cand se poate schimba furnizorul de electricitate?

Daca esti unul dintre consumatorii casnici care au contract de furnizare la unul dintre cei 5 furnizori de ultima instanta de pe piata reglementata, momentul 1 ianuarie 2021 deschide posibilitatea de a schimba furnizorul de energie electrica, la fel ca oricare dintre consumatorii care se afla deja pe piata concurentiala. In cel mult 21 de zile si dupa o notificare a actualului furnizor, vei fi clientul furnizorului dorit.

Mit - Nu poti schimba furnizorul decat o data pe an

Acesta este unul dintre miturile legate de piata liberalizata de energie electrica. Indiferent de motive, ai dreptul sa-ti schimbi furnizorul de electricitate de cate ori consideri ca este necesar pe parcursul unui an. Daca esti, de exemplu, client CEZ, Enel Energie, Electrica Furnizare sau oricare dintre furnizorii de ultima instanta, din ianuarie 2021 vei putea sa treci la un alt furnizor, in termenul de 21 de zile si respectand procedurile de notificare. In calitate de client eligibil, poti face aceste treceri de la un furnizor la altul fara sa fi limitat la un numar de schimbari pe an.

Cum gasesc si cum aleg furnizori alternativi de electricitate?

Trecerea pe o piata concurentiala inseamna si trecerea de la un singur furnizor la peste 80 de furnizori (in prezent). Actualul furnizor de ultima instanta (ex. Electrica Furnizare) trebuie sa-si informeze din timp fiecare client despre oferta-tip valabila dupa 1 ianuarie 2021, dar ofertele celorlalti furnizori sunt greu de analizat prin eforturi individuale. Pentru a ajuta consumatorii sa aleaga oferta dorita, ANRE (Autoritatea Nationala de Reglementare in domeniul  Energiei) pune la dispozitie pe propriul site un comparator de oferte-tip ale tuturor furnizorilor autorizati.

Mit - Schimbarea inseamna birocratie

Birocratia specifica multor institutii centrale sau locale ii determina pe unii consumatori sa aiba temerea ca si schimbarea furnizorului de electricitate va insemna ”dosar cu sina”, drumuri de la un birou  la altul si zile intregi pierdute. In realitate, aceste proceduri s-au simplificat si au preluat avantajele tehnologiilor moderne de comunicare. La Nova Power & Gas, fie ca esti persoana fizica sau juridica, poti realiza toata procedura de contractare online, fara sa fie nevoie sa de deplasezi de acasa sau de la birou. In cateva minute, din fata calculatorului sau a smartphone-ului, poti completa toate datele necesare, alege oferta-tip dorita si poti incarca documentele solicitate. Vei primi contractul pe mail si il vei trimite semnat inapoi tot in format electronic. Dupa cel mult 7 zile de verificare a documentelor si de prelucrare a datelor, dupa ce Nova trimite notificarea de reziliere actualului furnizor si dupa trecerea celor 21 de zile stabilite de legislatie, devii client Nova, fara sa faci niciun drum inutil.

Ce se intampla daca nu aleg oferta actualului furnizor?

Daca esti client al unuia dintre furnizorii de ultima instanta, fie ca este vorba de Enel Energie, Enel Energie Muntenia, E.ON Energie Romania, CEZ Vanzare sau Electrica Furnizare, vei primi pana la finalul anului 2020 oferte-tip pentru serviciile furnizate pe piata concurentiala. Daca nu optezi pana la 1 ianuarie 2021 pentru aceasta oferta, va intra in vigoare, in mod tacit, un contract de furnizare prin care actualul furnizor va continua sa-ti furnizeze energie electrica, dar nu la pretul reglementat, ci la cel din oferta-tip pe care ti-a prezentat-o.

Mit – Raman fara electricitate pana trec la alt furnizor

Instalatia de distributie a energiei electrice apartine distribuitorului din zona ta, nu furnizorului. Asadar, nu exista niciun risc ca tu sa ramai fara electricitate in perioada de tranzitie de la un furnizor la altul. Aceasta schimbare nu presupune nicio modificare la instalatie sau contor. Fiecare furnizor,fie din piata reglementata (Electrica Furnizare, E.ON Energie etc.) sau din piata concurentiala colecteaza tariful de distributie pe factura emisa catre tine si il vireaza pentru ca tu sa beneficiezi fara intrerupere de serviciile de mentenanta.

Mit – Schimbarea furnizorului costa

Desi aceasta parere este des intalnita, schimbarea furnizorului de electricitate doar dupa plata unor penalitati de reziliere sau taxe de conectare este doar un mit. Orice contract de furnizare a energiei electrice se poate rezilia gratuit, dupa perioada de preaviz de 21 de zile. In cazul in care ai beneficat de o oferta cu beneficii suplimentare (luni gratuite, servicii promotionale), conditiile de reziliere anticipata vor fi prevazute in contract.

Cum se inchide relatia cu furnizorul anterior?

Un furnizor nu se poate opune deciziei tale de a incheia unilateral relatiile contractuale, dupa primirea notificarii si dupa trecerea celor 21 de zile. Dar este important sa nu mai inregistrezi datorii catre acesta. Legislatia prevede o perioada de 42 de zile de la momentul denuntarii contractului in care trebuie sa achiti orice datorie avuta. In caz contrar, furnizorul anterior poate urma toate caile legale pentru recuperarea banilor.

Ce se intampla cand expira oferta actuala de pret garantat?

Unele dintre ofertele-tip de pe piata concurentiala au pret garantat pentru o anumita perioada (de exemplu 3, 6 sau 12 luni).  Dupa ce expira perioada contractuala de pret fix garantat, furnizorul va trimite o informare in legatura cu noile preturi aplicabile. In acel moment ai optiunea de a prelungi contractul, de a alege o alta oferta din optiunile furnizorului sau de a renunta la contract.

Mit - Daca furnizorul intră in insolventa sau faliment, se intrerupe furnizarea de energie electrica

Intr-o asemenea situatie, legislatia prevede ca un furnizor de ultima instanta va prelua temporar furnizarea de electricitate catre clientii existenti, astfel incat sa nu existe intreruperi in asigurarea serviciilor. Toti clientii au posibilitatea sa-si gaseasca intre timp un alt furnizor.